Když dva dělají totéž, není to totéž. Kultovní hardcore sci-fi román od Cch'-sin Liou byl považován za nezfilmovatelný. V posledním roce se toto tvrzení pokusili zlomit hned dva režiséři. Z jednoho díla se stal kolos čítající třicet epizod a druhý to samé dílo zarovnal do osmi. Věnovat se budeme samozřejmě té čínské verzi, která je zajímavější hned v několika vrstvách a je mnohem věrnější knižní předloze. Ale to zdaleka není jediný důvod. Na Čínu šlo o velmi ambiciózní projekt, který měl šanci překonat hranice země a oslovit sci-fi fanoušky všude na světě. Knižní předloha je u hardcore sci-fi fans kultem. Současně jde ale i o látku, která poměrně výrazně kritizuje kulturní revoluci v Číně a z mého pohledu obsahuje i některá témata, která by mohla být Čínou vnímána jako podvratná. Byl jsem zvědav, jak se s tím tvůrci vypořádají zvláště proto, že mám určitý vhled například do toho, jak Komunistická strana Číny ovlivňuje tvorbu počítačových her, kdy nepohodlné kampaně v historických strategiích musí být zcela vymazány nebo cenzurovány, případně k nejnovější RPG hře WuKong Black Myth dostávají světoví streameři jasné podklady o tom, že při hraní nesmí probírat některá politická témata.
Od známého z Číny vím, že se k tomuto tématu přistoupilo šalamounsky a existují dvě verze seriálu. Jeden pro čínské publikum a druhý pro zbytek světa, který je mnohem smířlivějším k některým historicko-politickým tématům. Těch pro Evropana zajímavých atributů je tu ale mnohem více. Krom příběhu samotného, samozřejmě. Seriál vám odvypráví příběh a mezi řádky vám prozradí celkem mnoho o současné Číně a přidá pár nezvyklostí v oblastech práce s filmovou hudbou a herectví.
A o čem, že to je? Pokud jste neviděli Netflix seriál nebo nečetli knihu, nenechte si děj vyspoilerovat. Ani já to neudělám. Ideálně nečtěte ani anotaci na csfd, protože i tam je řečeno trochu víc, než by se slušelo vědět.
Začátek celého příběhu je vlastně detektivní. Po celém světě začnou vědci páchat sebevraždy. Je to záhada. Při tom často po sobě zanechávají podivné vzkazy typu „fyzika neexistuje“. Hlavními postavami pak je policista Shi Qiang. Zemitý „malý“ člověk s nějakými škraloupy v minulosti a velmi pragmatickým uvažováním. Vedle něj je tu Wang Miao, lehce škrobený skromně působící elitní vědec zabývající se nanomateriály. Právě jemu se na sítnici začne objevovat podivný odpočet, díky němuž začne pozvolna „šílet“. Má to nějakou vazbu na sebevraždy vědců? Samozřejmě má, ale víc říkat už nebudu. Další významnou osobou je profesorka Ye Wenjie (jejíž dcera je jednou z vědkyň, jež spáchala sebevraždu), u které započíná i druhá časová linka, jež nás bere do dob nastupujícího komunismu. Právě jí komunistická strana popraví otce a i ona sama je díky této rodinné skvrně pronásledovaná a vězněná.
Děj je samozřejmě mnohem košatější, nabízí mnoho podzápletek a zajímavostí ze světa vědeckých teorií, ale nerad bych tímto způsobem něco prozrazoval. Seriál je skvělý právě v tom, jak pozvolna zápletku buduje a jak dlouho dokáže některé rozuzlení nechávat pod pokličkou. Z mého pohledu právě tato dějová nedočkavost srazila vaz netflixovské verzi seriálu. I v čínské verzi je však spousta problémů. Nu pojďme si o nich něco říci.
Tou první bolestí jsou herecké výkony. Ty jsou hodně poplatné čínskému publiku, v některých ohledech příliš minimalistické a jindy zas silně přehrávané až teatrální. Je tu například postava vysoce postaveného generála, který dohlíží na celé vyšetřování a je vždy klidný až stoický, vyrovnaný a moudrý. A nějakou shodou okolností vypadá jako současný prezident Číny. Ta postava je od určité doby v každém díle, ale krom toho, co jsem napsal, nemá žádný charakter. Pak tu jsou některá rozhodnutí scénáristů, která působí více méně dost úsměvně. Přehnané rozčilování se nad platem policistovy asistentky nebo velmi okaté scény, které mají za úkol ždímat nějaké emoce. Ve výsledku je celkem zajímavý i tlak na dominantní postavení Číny, když se vyšetřování smrti vědců stane celosvětovým fenoménem. Ambice v tomto ohledu jsou jasně akcentovány. Dalším takovým elementem je hudba, která se snaží tak okatě a doslovně podpořit dějové scény, až je to pro našince rušivé, případně vydírací. A o dalších kulturních fenoménech tohoto typu bych mohl psát dál.
Jestliže netflixovská verze působila jako z rychlíku, tady je všechno extrémně natahované. Jsou tu táhlé scény, které jen „čínským způsobem“ budují atmosféru a děj nijak neposunují. Dokážu si dost dobře představit, že by celý příběh šlo přestříhat na nějakých dvacet až pětadvacet epizod namísto třicítky. Na druhou stranu je vlastně fascinující ten střet kultur v tom, jak Číňané seriál pojali. V mnohých ohledech je přehnaně epický, ale současně i celkem doslovný. Přes všechny tyto neduhy jsem si ale všech třicet epizod užil. Ne vždy tak, jak předpokládali tvůrci, ale dá se říci, že mě to bavilo, poučilo a hodnotím velmi kladně i fakt, že se celý seriál poměrně věrně drží knihy.